cinta dan kahwin









cuti-cuti ttba lak dengan tak semena-menanya bagun awal adehhh..
sambil baring2x ambil phone dngr radio dan bace buku yg dh lame beli ttpi x bace2x 
dengan tiba2x teringat satu cita yg pernah den bace hehehehe tp ingt2x lupa la tp jln cita ingt hehehehe
oleh yg demikian 



Blog pown dah lame tak update alkisah lappy rosak hehehehe

lappy pown dh ok jadii mood  pown dah ade cita pown dah ade jadiiiii....

terhasil lah entry ni hohohohoho...




alkisah seorang anak murid bertanya kepada gurunya tentang cinta dan kahwin...



murid: Guru apa itu CINTA?
Guru:  Untuk ntuk menjawab soalan anda, pergi ke dalam hutan di hujung kampung dan bawakan saya                         sekuntum bunga yang anda rasa paling cantik.Tetapi syaratnya adalah: anda cuma boleh pilih sekali                   sahaja sebelum kembali tidak boleh berpatah balik untuk mengambil bunga yang telah saudara lepasi.



 Pelajar tersebut pergi ke hutan, dia melihat sekuntum bunga yang cantik tetapi dia tertanya-tanya                      mungkin ada yang lebih cantik akan ditemui.
 
Kemudian, apabila dia selesai mencari sehingga ke hujung hutan tersebut,dia mula sedar dia terlepas bunga yang cantik dan dia menyesal,jadi dia pulang kepada gurunya dengan tangan kosong



Guru:  Kenapa tiada bunga yang dibawa balik?
Murid: saya telah jumpa sekuntum bunga yang amat cantik tetapi pada pandangn saya pasti akan ada bunga yang lebih cantik dari itu jika saya terus mencari. Namun saya tidak menjumpai bunga yg lebih cantik dari sebelomnya.

Guru memberitahunya, "ini adalah cinta ... Anda terus mencari yang lebih baik, tetapi apabila kemudian anda sedar, anda telah terlepas seseorang itu ..."


jadi pahamlah murid itu makna cinta.



Murid: "Apakah perkahwinan itu?".
Guru: Untuk ntuk menjawab soalan anda, pergi ke dalam hutan di hujung kampung dan bawakan saya                         sekuntum bunga yang anda rasa paling cantik.Tetapi syaratnya adalah: anda cuma boleh pilih sekali                   sahaja sebelum kembali tidak boleh berpatah balik untuk mengambil bunga yang telah saudara lepasi.

syaratnya adalah sama macam sebelomnya.

apelajar tersebut pergi kembali kehutan, kali ini dia berhati-hati supaya tidak mengulangi kesilapannya dahulu.
Apabila dia sampai ke tengah-tengah hutan, dia memilih sekuntum bunga yang dirasakan memuaskan dan terbaik dan kembali kepada gurunya.


Guru :   "Kali ini anda membawa kembali membawa sekuntum bunga. Anda telah menjumpai dan anda percaya                ini adalah salah satu yang terbaik yang anda dapat ... Ini adalah perkahwinan."











No comments:

Post a Comment