AKU BUKAN MALAIKAT


AKU BUKAN MALAIKAT

Aku bukan malaikat
Yang sempurna tanpa dosa
Kerna aku Cuma manusia
Yang ada tika dan waktunya
Terlepas pandang
Dengan segala perbuatan
Aurat ada waktunya terdedah
Dipaparkan pada pandangan mereka
Yang tidak halal bagiku
Lidah lancang menutur kata
Tanpa memikirkan impaknya
Mencipta gunung-gunung dosa

Aku bukan malaikat
Bila tiba waktunya
Aku kan tersungkur
Dalam menyongsong arus kehidupan
Meredahi liku-liku hidup
Rebah dengan ujian dan dugaan-Nya

Aku bukan malaikat
Yang patuh dengan Penciptanya
Sedang aku sering leka
Solat tidak terjaga sepenuhnya
Diri masih dibuai nafsu
Ada kala bisikan syaitan
Mampu mempengaruhi diri
Menyesatkan akal
Menodai pembulur darah
Dengan dosa-dosa
Yang ku sendiri tak pasti
Bolehkan ia terpadam ?
Dari buku catatanku ?
Dengan ibadah
Yang masih compang- camping

Aku bukan malaikat
Ada waktunya aku hilang rasa sabar
Ada tikanya perintah Allah aku abaikan
Ada masanya putus asa menyelubungi diri
Ada jamnya aku mengikut rasa hati
Ada minitnya aku kan terus alpha dengan keseronokan duniawi
Ada detiknya diri tersadung dalam rumpunan dosa
Ada saatnya lidah terikat dengan umpatan

Aku bukan malaikat
Yang begitu suci tanpa dosa
Aku Cuma manusia
Yang bergelumang dengan dosa
Sedang ilmu agama masih cetek
Sedang amalan masih setitis embun
Layakkah aku
Mendiami syurga-Nya ?
Menjadi bidadari
Di Jannatul Firdaus ?


By : sinufashar
Date : 17/10/2012
10 : 18 pm

No comments:

Post a Comment