ITU KAMU


ITU KAMU

Itu kamu
Ya ! kamu disitu
Bersama senyum manjamu
Kamu dan aku
Bersatu dengan bantuan telefon
Yang dibawa ke hulu ke hilir
Biarpun kredit mengalir deras
Bagaikan air di Terjun Teladas
Kamu tetap menemaniku
Biarpun tika aku
Asyik melihat telatah cicak di dinding
Kamu setia mendah telinga
Mendengar kisah hidupku
Adakala tawa terhambur
Mencuit dan menculik hati kecilku

Itu kamu
Kadang kala aku sendiri keliru
Dalam menilai,menambah,membahagi dan mendarab
Segala tentang diri kamu
Mungkinkah kamu benar-benar gembira
Dengan kewujudanku yang seakan tidak wujud?
Namun aku bukan hantu
Bahkan bukan yang bukan-bukan
Bukan jua diri ini mencurigai
Cuma mempertimbangkan kebarangkalian
Antara kata hati dan realiti

Itu kamu
Kamu pandai melukis kehidupan
Menjadi sebuah puisi nan indah
Hingga ku terbuai dengan bait katamu
Terawang di langit rekaan 3G
Kamu pandai berjenaka
Membenihkan tawa yang memanjang
Dan mencambahkan kuntuman senyum
Mekar menghiasi pagi
Tanpa perlu disirami

Itu kamu
Tak pernah lupa dengan tugasmu
Biarpun diri dilingkari dunia
Kau tetap merebahkan lututmu
Menyembah Tuhan Yang Maha Esa
Pencipta galaksi prima
Mendominasi penguasaan seluruh alam semesta

Itu kamu
Kesinambungan tercetus
Antara aku dan dirimu
Melalui persamaan kita
Mendetikkan fenomena luar biasa
Diiringi kemerapuan
Yang tak pernah sudah

Itu kamu
Pernah kita bercanda bersama
Tika hantu giat menjalankan tugasnya
Kita asyik diteman tawa
Kamu disana ditepi jendela
Dan aku disini
Bersama cahaya malap lampu didalam toto
Kamu berbicara tanpa noktah
Walaupun tika itu
Bateri telefonmu menjadi king kong
Namun aku jua yang melopong

Itu kamu
Dan aku masih disini
Setia menemani dirimu
Melayan kegilaan mu
Apakah aku ?
Atau dirimu yang gila ?
Apa yang pasti
Kegilaan itu
Melahirkan rasa gembira
Dan kebahagiaan di hati
Tatkala mambang sepi
Cuba menyelongkar kotak hati
Yang sedang ditumbuhi
Bunga-bunga di taman Ashar

Itu kamu
Dan kamu tetap kamu
Bila kamu adalah kamu
Saat kamu menjadi diri kamu
Dan teruskanlah bersamaku
Kerna aku akan bersamamu

 By : sinufashar
Date : 16/10/2012
09 : 40 pm


No comments:

Post a Comment